Jillert Anema flikt het wéér: Zaanlander opvolger easyJet
Hij is door de jaren heen een soort boeienkoning geworden. Een ontsnappingskunstenaar. Jillert Anema werd al zo vaak geconfronteerd met een ploeg zonder sponsor, maar telkens wist de eigenzinnige Fries zijn rijders in veilige haven te loodsen. Ook nu weer. Dag Team easyJet, welkom Team Zaanlander.
Alle schaatsploegen zijn hoe dan ook getroffen door corona. De ene wat meer, de andere wat minder. Maar het team van Jillert Anema kreeg het zonder twijfel het meest voor de kiezen. Hoofdsponsor easyJet zat in de hoek waar harde klappen vielen, en die dreunden automatisch door in de sponsoractiviteiten van het concern. Halverwege juni viel het besluit: easyJet staakte de sponsoring van de schaatsploeg.
Dat kwam aan bij het team, ook al had Anema al ingespeeld op dergelijk scenario. Weg was opeens de zekerheid van een rustig traject richting de Spelen, en misschien zelfs verder. ,,easyJet wilde doorgaan’’, vertelt Anema. ,,Ze waren heel tevreden. De resultaten waren goed, de ploeg stak prima in elkaar, de organisatie stond. Daar waren ze hartstikke blij mee, easyJet was zelfs al bezig met acties, wilde langer door. Er werd gesproken met partijen die op de heel lange termijn wilden aanhaken. Niet de komende Spelen, maar zelfs die daarná. Wij waren trots op de sponsor, de sponsor was trots op ons. En we konden ook nog eens heel goed met die mensen opschieten. Het was echt balen.’’
Uitbreiding
Voor de uitbraak van corona werd zelfs ook gesproken over uitbreiding van de ploeg, laat Anema weten. ,,Het enige probleem dat we hadden, was wie we erbij moesten halen. Je wilt wel winnen, dan zijn er in Nederland niet zoveel mogelijkheden. Want als je internationaal kijkt zijn er op dit moment niet al te veel Nederlanders die goud kunnen winnen. En degene die kans hebben, liggen vast in lange sponsorcontracten voor bedragen die ik niet wil betalen.’’
De uitbraak van corona duwde dat dilemma ver naar de achtergrond. Ineens had Anema heel andere problemen. ,,Al heel snel haakte Edward van Dijk af als sponsor. Zijn bedrijf Okay Fashion & Jeans verkocht geen rokje meer. We voelden de problemen met easyJet aan aankomen. In de lockdown stonden vijftig vliegtuigen aan de grond. Ik zit redelijk goed in de coronamaterie en had al het idee dat dit langer ging duren en dat zou niet goed uitpakken voor luchtvaartmaatschappijen. Dan wordt het team een kostenpost. Als je personeel moet ontslaan, kun je het nooit verdedigen de sponsoring wel in de lucht te houden.’’
Anema schakelde snel, probeerde al te werken aan een oplossing vóór het probleem een definitief karakter kreeg. ,,We hebben eerst met z’n allen om tafel gezeten om te bekijken hoeveel er nodig was. Aan iedereen heb ik individueel gevraagd wat ze minimaal nodig hadden, waarmee ze zich konden redden. Want het kon weleens zijn dat we de sponsor zouden kwijtraken. Dat zijn heel pijnlijke onderhandelingen. Niemand levert graag in.’’
Helpende hand
De helpende hand werd toegestoken door Jan Anker, CEO van Royal A-ware en al jaren betrokken bij de schaatsploeg. Anema: ,,Anker zei: ’als ik er wat bij doe, red je 't dan?'
Hij hield de zaak overeind en speelde daarin een geweldige rol. We hebben een lange relatie, maar nu heeft hij echt zijn nek uitgestoken. Daarmee wist ik in juni al dat we zouden overleven.’’
Ondertussen zette Anema wel de zoektocht naar andere sponsoren voort en bedacht hij constructies waarin dat mogelijk zou zijn. Een precair proces, zegt hij. ,,Want we hielden met A-ware, ZiuZ en Interfarms nog wel drie sponsoren over. Die moeten wél alle drie een nieuwe sponsor accepteren. Dan mogen er geen conflicterende belangen zijn. Hoe gaan we het doen, hoe lossen we dit op? Een optie was in het begin van het seizoen in zwarte pakken te rijden. Heb ik lang geleden ook weleens gedaan, met een marathonteam. Van de eerste vijftien wedstrijden wonnen we er twaalf. Toen kwam Time-Out Sport als sponsor, ook van Edward van Dijk.’’
Hechte organisatie
Anema heeft inmiddels een ruime ervaring met het zoeken van een sponsor. Hij deed het, denkt hij zelf, al zes keer. En altijd kwam het goed. En opvallend: zo eigenzinnig als Anema mag zijn, met zijn sponsoren onderhoudt hij steevast een prima relatie. ,,De basis is goed bij ons, met een heel hechte organisatie. Er is nooit iets loos, geen gelazer. En we presteren ook nog. Dat biedt een bepaalde stabiliteit die een sponsor prettig vindt.’’ Alleen met Bert Jonker, directeur van sponsor Clafis, brak Anema zelf. ,,Misschien ben ik wel de enige die zelf ooit afscheid heeft genomen van een sponsor, maar Jonker wilde een andere kant op dan ik. Verder zijn we nog nooit een sponsor kwijtgeraakt die ontevreden was, en altijd vonden we weer een oplossing.’’
Ook nu, met Zaanlander, het eigen kaasmerk van Albert Heijn. Anema flikte het dus weer, maar over het hoe hult hij zich in stilzwijgen. ,,Dat was een heel proces, maar het is niet handig als ik het hoe en waarom uit de doeken doe’’, zegt hij met een glimlach. In ieder geval is voor Anema een groot goed nu gewaarborgd. ,,Rust en stabiliteit bij het begin van het seizoen.’’