Nederlandse Loterij medehoofdsponsor KNSB
De ‘vacature’ die KPN achterliet, wordt door de KNSB inmiddels voor een flink deel weer gevuld. Het vastleggen van Nederlandse Loterij als medehoofdsponsor is daarin een volgende stap. Daikin werd al eerder medehoofdsponsor van de schaatsbond, terwijl deze zomer ook Lynk & Co toetrad.
Nederlandse Loterij verbindt zich als nieuwe partner vanaf dit seizoen aan het langebaanschaatsen. Het contract dat de KNSB en Nederlandse Loterij met elkaar sluiten vloeit voort uit de reeds bestaande samenwerking tussen de schaatsbond, TeamNL en NOC*NSF. Voor de Winterspelen is het schaatsen sinds jaar en dag hofleverancier van de Nederlandse olympische equipe.
,,Geen sport scoort zo veel olympische medailles als het schaatsen’’, zegt Herman de Haan, directeur-bestuurder van de KNSB. ,,Schaatsen is oer-Nederlands. Mooi dat we nu samenwerken met een nationaal instituut waarbij vele Nederlanders ooit een lot hebben gekocht. Voor ons voelt dit als het winnen van een grote prijs.’’
Nederlandse Loterij is net zo trots op het partnerschap met de KNSB als dat omgekeerd het geval is. ,,We zijn al sinds jaar en dag betrokken bij TeamNL en daarmee bij onze schaatsers tijdens de Olympisch Spelen’’, stelt Arno de Jong, Chief Marketing Officer bij Nederlandse Loterij ,,Fantastisch dat we nu het langebaanschaatsen kunnen ondersteunen. Een oer-Nederlandse sport en de oer-Nederlandse Loterij, dat belooft een mooie samenwerking te worden.’’
Ook Gerard Dielessen is zeer tevreden met de nieuwe verbintenis. ,,Schaatsen is voor Nederland een belangrijke sport’’, vindt de algemeen directeur van NOC*NSF. ,,Prachtig om het zelf te doen en om naar te kijken. Net als veel andere sectoren wordt de sportsector hard geraakt door de coronacrisis. Het is belangrijk ons prachtige sportlandschap, waarvan schaatsen zo’n belangrijk onderdeel is, overeind en toegankelijk te houden. We mogen er met zijn allen trots op zijn dat Nederlandse Loterij het schaatsen wil steunen in deze moeilijke tijd.’’
Met de komst van Nederlandse Loterij heeft de KNSB de positie die KPN na tien jaar hoofdsponsorschap achterliet voor een groot deel weer ingevuld. Daikin is reeds sinds 2018 medehoofdsponsor, Lynk & Co omarmt sinds deze zomer het shorttrack. Daar komt nu dus Nederlandse Loterij bij, dat het logo terugziet op de nationale pakken van de schaatsers bij alle internationale wedstrijden: World Cups, EK en WK’s.
Nederlandse Loterij is één van de belangrijkste financiers van de Nederlandse sport, en is ook de naam achter zeven bekende kansspelen: Staatsloterij, Lotto, Eurojackpot, Miljoenenspel, Lucky Day, Krasloten en TOTO. Jaarlijks geeft Nederlandse Loterij vrijwel haar gehele opbrengst aan de Nederlandse sport via het NOC*NSF, aan achttien goede doelen op het gebied van gezondheid, beweging en welzijn en aan de Nederlandse samenleving via het ministerie van Financiën. In 2019 ging het om een bedrag van ruim 173 miljoen euro.